• Personvagn Ritning

Personvagnar

Vid Galtströms Järnväg har det aldrig förekommit någon persontrafik under den tid som bruket var igång. Däremot fanns en stor mängd godsvagnar av olika typer.

Fram tills idag (2020) har två utav brukets ursprungliga timmervagnar, numer 7 & 8, som bevarades efter att bruket lades ner, nyttjats som personvagnar.

Under åren har vi gått igenom ett par olika förslag på vagnsmodeller och det finns kompletta underlag på dels en tvåaxlig personvagn med lanternin. Sedan har vi ritat upp ett komplett underlag till en boggievagn liknande de som tillverkades till JGJ (Jönköping – Gripenbergs Järnväg) och Stafsjö Järnväg, av Vabis i Södertälje, dock anpassad för 891 mm spårvidd istället för 600 mm spårvidd.

  • JGJ Röd
  • Korsåtåget på bangården i Jädraås 2001. Foto: FGT/Håkan Zaar

    ÅJ Passagerarvagn Blå

Vi besökte vår vänförening Jädraås – Tallås Järnväg under 2003 och där hade man ett tåg som kallas Korsåtåget. Det består av tre vagnar, dels en ombyggd godsvagn som försetts med bänkar och tak, en grön vagn från Korså bruk och så den Blå ”kungavagnen” som levererades av norska företaget SKABO (år 1883). Köpare var Ågs järnväg som knöt samman gruvorten Wintjern utmed DONJ (Dala – Ockelbo – Norrsundets Järnväg) med järnbruket i ÅG. Foto: JTJ.

Förlagan ”Kungavagnen” från ÅG:s Järnväg

  • Lok och vagn ÅG

Här syns ÅG-vagnen tillsammans med ångloket “ÅG”. Båda levererade 1883. Ångloket ÅG var det första loket i samma serie som vårt ånglok LOKE, tillverkat av Kristinehamns mekaniska Verkstad. Här syns loket med en extra gnistsläckare på skorstenen och mellan kungavagnen och loket ser man en malmvagn från banan.

  • Loke och ÅJ Blå

Vid vårt besök i Jädraås 2003 fick vi möjlighet att prova att dra tåget på lite längre sträckor utmed Jädrås – Tallås Järnväg. Här håller Ingemar Högberg och gänget på med de sista förberedelserna inför dagens första provtur.

  • Blå Vagn

Kungavagnen är en vacker liten skapelse som vi i föreningen var rörande eniga om, anslöt till den tidslinje runt 1880-tal som vi försöker hålla oss kring.

Vagnen är perfekt storlek för vår bana och som ni ser även till LOKE. Inredningen är spartansk, men väldigt stilren.

Längsgående träbänkar, gardiner, ljuslampetter och karaffställ. Ljusa milda färger och vitt innertak. En verkligt fin förebild.

Som resenär ser man allt utmed banan. Det finns även en fin plattform man kan stå på och åka på sista vagnen i tåget.

  • Blå Vagn Inredning

Vi har gjort vissa avsteg från den ursprungliga designen, men man känner igen det mesta. Vagnen rymmer 12 sittande passagerare, är det barn ryms det något fler.

Efter hemkomsten så ritade vi upp alla underlag till de nya vagnarna. Allt från hjul, underrede, bromssystem, träkorg, koppel mm. Varenda detalj ritades och beräknades.

Dessa ritningar var färdiga 2005.

Totalt har vi ett hundratal detaljritningar på vagnsmodellen samt alla övriga tekniska underlag

Vissa justeringar har gjorts under resans gång.

Vi har bland annat ändrat hjulmodellen till stjärnekerhjul och bromssystemet har ändrats en aning för bättre funktion.

Under 2005 fick vi låna hela Korsåtåget från JTJ till Galtström, Vi fick låna tåget under en trafiksässong för att prova hur det fungerade med tåget på vår egen bana, en fantastisk fin gest av JTJ.

Driftproverna med Korsåtåget i Galtström gav oss massor av värdefull information om hur vi måste elda LOKE och hur det är att trafikera vår relativt kuperade bana med kraftiga lutningar med ett sådant här tåg. Tågvikten var rena barnleken för LOKE. Det finns anledning att återigen skicka ett varmt tack till JTJ. Vill ni besöka dem och åka tåg så hittar ni deras hemsida här: www.jtj.org. En fantastisk anläggning med många fina lok och vagnar och jättefina miljöer utmed linjen.

  • Ramverken till de tre första vagnarna har vi fått tillverkade i Lettland och de levereras till Galtström under våren 2021. Detta har skett inom ramen för ett LEADER-projekt.

    Vagnkorg Stomme
  • Märkningen återstår avseende dekorlinjer och vissa yttre detaljer.

    Korgflytt
  • Såhär är det tänkt att vagnarna skall se ut när de är färdiga.

    Nya personvagnen
  • Såhär är det tänkt att vagnarna skall se ut när de är färdiga.

    Nya personvagnen
  • Såhär är det tänkt att vagnarna skall se ut när de är färdiga.

    Nya personvagnen inredning

Föreningen planerar totalt 6 vagnar

NamnTillverkningsår
FGT C 10Tredjeklassvagn“Högbergs vagn”2021
FGT C 11Tredjeklassvagn“Fagerlunds vagn”2021
FGT C 12Tredjeklassvagn“Birves vagn”2021
  • Loke med vagnar

Projektet

Projektet med de tre första vagnarna ingår i ett LEADER-projekt inom Leader mittland.

Leader Logos

Inom ett år bör vi kunna se bilder som denna på Galtströms Järnväg.

Här är Loke på JTJ (Jädraås – Tallås Järnväg) 2003 med ett tåg som trafikerade Tallås grusgrop.

Foto: FGT / Håkan Zaar