Under de senaste åren har vi insett att det är meningslöst att försöka underhålla bron som man skulle önska att man kunde.
I normala fall varierar vattennivån i en å relativt lite, speciellt om man har dammar som går att reglera.
I vårt fall ändras vattennivån hela tiden och det gör att trä ena stunden ligger i vatten, andra stunden i luften.
Brons läge, höjd över normalvattennivån är samma som den var förr i tiden, inget har ändrats där, men dammen har slammat igen och nedströms bron ligger det massor av sediment som bromsar upp flödet efter bron vilket gör att det uppstår ett mottryck så vattennivån stiger ytterligare vid höga flöden.
Vi kommer att timra stenkistorna med annat material än tidigare och med metoder som gör att stenkistorna inte ruttnar., konstruktionen kommer att förändras en del för att minska mekanisk nötning av is mm.
Bron kommer att höjas 30 cm vilket låter sig göras genom att banvallen som ansluter mot brobanan i på norra och södra sidan görs högre. Då slipper vi ALLA översvämningar av själva bron som vi kan förutse med de beräkningar och bedömningar vi gjort. Däremot kommer översvämningar att ske, men då kan vattnet rinna förbi bron på södra sidan om bagarstugan och orsakar då inga skador på banan.
Brons överbyggnad håller vi på att nytillverka. Bron kommer att utföras i samma stil som den ursprungliga och vi breddar bron en aning för att öka det fria rummet dvs. avståndet mellan fordonen och bågarna på bron.
Alla smiden nytillverkas och behandlas på tidsenligt sätt.
Vi har också utarbetat en förvaltningsplan som vi kommer att arbeta efter. Den kommer vi att ha som modell för ALLA kommande projekt för att inte bara köra ett projekt, utan också säkerställa att bron sköts på rätt sätt och förvaltas i alla avseenden.