Scania-Vabis / Hägglunds buss av 1939 års modell
Vår buss: SJ 398-C – N 2970 – En verklig klassiker
För ett antal år sedan skaffade föreningen en veteranbuss.
Bussen är bygd på ett Scania-chassie med Hägglundskaross No: 1628 från 1939
Den tillverkades och levererades till Statens Järnvägars bussgarage i Onsala som SJ 298.
Detta betyder att den levererades för vänstertrafik, den byggdes heller aldrig om i samband med högertrafikomläggningen utan såldes till en privatperson i Borensberg, där vi fick tag på bussen XXXX.
En kul detalj vid hämtningen var att ägaren i sin lada hade en Volvo PV60 som rullat som taxi i Kramfors tidigare. Den såldes strax efter vårt besök där nere.
Bussen kom hem och inkvarterades på Busslinks garage i Gärde där vi började demontering av olika delar av bussen i syfte att komma åt chassiet och successivt påbörja restaureringen av bussen till sitt ursprungliga skick.
Vi har skaffat en mängd delar till denna skapelse och vem vet, i framtiden kanske vi kan göra något av den.
Får vi till vagnhallen och tillhörande verkstad så kommer det att göras en seriös bedömning av bussens status och framtid. Fram tills des kommer vi att bevara den i förråd.
Hägglunds
Chassierna var som regel rena och levererades till olika leverantörer av karosser som byggde på sin karossmodell.
Hägglunds hade en spännande konstruktionslösning med tunna pressade plåtdetaljer som stabiliserade deras speciella kompositkonstruktion, plåtstolpar med träkärna.
Scania-Vabis 8515/2 – Chassie Nummer: 9546
Hägglund & Söner, Örnsköldsvik Bulldogg – Kaross nummer: 1628-39A
Länk till ALL info om bussen för alla som vill grotta ner sig i all teknisk data, finner du här: https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=35116&ref=dosearch&svalue=galtstr%C3%B6m
Foto publicerat med benäget tillstånd av Scania Vabis i Södertälje.
Vi hade ett lokalt bussbolag i Skatan G.A. Sjölunds Busstrafik. Vi vet inte vilken färg bussarna hade, men det kanske finns någon som kommer ihåg det.
Här ett leveransfoto på en av bussarna i det bolaget. Man hade ett antal äldre hemmabyggen på nått standardchassie, men med egen kaross.
Det kan ha varit någon av dessa karosser som vi räddade till Sundsvalls motorveteraner.
Den stod inbyggd i en lada precis vid korsningen mellan vägen till Galtström och vägen ut till Björn.
Ritningar på bussen finns hos Hägglunds i Örnsköldsvik.
Karosstillverkningen
Karossen under tillverkning hos Hägglunds i Örnsköldsvik. Stommen bygd på Hägglunds kompositprofiler. Tunna plåtförstärkningar mellan stolparna. Taket tillverkat av tunna spåntade profiler av trä. Endast två fönster på varje sida var öppningsbara.
Många av er äldre minns nog de här bussarna och hur ni åkte med dem från skolorna runt Njurunda ner till Galtström på våren för en utflykt i det vackra bruksområdet. Kanske kan man få uppleva det igen i framtiden?