Ända sedan den första sträckan, den mellan Galtströms bruk och hamnen i Prästviken, anlades åren 1864-65 ombesörjdes järnvägen av hästar. Det var en ganska flack bana med relativt liten stigning upp mot bruket från hamnen. Med ökad produktion och allt större fartyg så insåg man snart att djupet i hamnen inte var tillräckligt, vidare var inte hamnen speciellt väl skyddad. En lång stenpir anlades tidigt strax nor om hamnen
Järnvägen användes främst för transporter av malm och kalksten från hamnen upp till bruket. Träkol som åtgick i stora mängder kolades i skogarna runt bruket. Runt sekelskiftet lastades stora mängder träkol in till bruket. EN del skeppades från bland anat Finland med en av brukets stora pråmar. En del mindre pråmar togs in i Prästviken, det var ofta transporter av träkol från sågverk i sundsvallsområdet. Där kolade man så kallad ribbkol som producerades av spill från sågverken.
1872 verkar det som om arbetet med den nya hamnen i Utterviken påbörjades.
År 1873 köptes Galtströms bruk av Klosters Aktiebolag som genomförde omfattande satsningar på att effektivisera bruksdriften och investeringar i allt möjligt ångdrivet skedde på löpande band.
År 1876 drog arbetet med en ny linje från den nya hamnen Utterviken, samtidigt så förlängdes banan även söderut över Armsjöån och vidare till brukets valsverk och övre hammaren samt i södra änden nådde man den stora vattensågen. Vattensågen var den största av tre sågverk som ägdes och drevs av bruket.
Loke mellan bagarstugan och den lilla järnvägsbron runt 1910. Foto: SCA Arkiv
Inför Galtströmsdagarna 1989 företogs en kosmetisk renovering av LOKE, Maskinen målades i rätt färg, men utan dekorlinjer. Efter det påbörjade arbetet med att planera en restaurering av LOKE till nyskick. I omgångar demonterade vi rörelse och armaturer för att sakta men säkert skapa oss en förståelse för hur loket var i skick.
Under 1994 plockades loket ner i delar. Vi började renoveringen av gamla pannan, men när vi borrat 50 stagbultar och ca 30 % av stagen visade sig vara bräckta.
Vi noterade också att plåten runt eldstadsringen som skulle vara 10 mm, var 5 mm så kändes det som det var meningslöst att försöka reparera den pannan och få till något som skulle klara sig längre än ett par år.
Under 1994 ritade Håkan Zaar en helt NY ångpanna, samtidigt fortsatte arbetet på resten av loket, men chansen att få till en helt ny panna föreföll tämligen hopplösa.
Genom en rad lyckosamma omständigheter så lyckades en av oss eldsjälar, Torbjörn Jonsson, förmå Bröderna Edstrand i Sundsvall att ställa upp med material till en ny panna.
2003 besökte LOKE Jädraås – Laguppställningen
Här testade vi att dra ett tåg på 130 ton inne på Jädraås station och vi tog oss med hela tåget från verkstaden, genom växelgatorna ända fram på bangården vid stationshuset till Jädraås. Vi kan meddela att det gick tungt.
2003 genomförde vi tillsammans med Frantschach (Väja), i dag Mondi, världsrekordlyft av ånglok med papper. Världsrekordet registrerades till 9,8 ton med världens starkaste papper! Väjas – Spring Pack.
2014 Besökte vi Uppsala Lenna Järnväg.
2016 Besökte vi Järnvägsmuseet i Gävle i samband med museidagen.
Här var det många resande på normalspåret på Uppsala Central som lyfte på ögonbrynen.
2018 var det dags att resa till Gotland och Almedalsveckan.